KOREAPICANTO

Mata

22 Julai 2014

PENYERAHAN KOTAK HITAM PESAWAT prayfor#MH17..


Alhamdulilah, mungkin sebelum ini mereka ambil kotak hitam itu untuk diserahkan pada yang berhak. Kalau tak silap, dalam awani 501 semalam ada menuramah wakil pemberontak dan mereka kata bahawa kesemua mayat mangsa nahas MH17 akan disimpan di gerabak sejuk keretapi sehingga sehingga pasukan penyelamat antarabangsa datang....... Meskipun mereka yang dituduh menembak MH17 tapi mungkin apa yang mereka lakukan itu untuk kebaikan. Harap kata mereka itu benar dan berharap mayat mangsa nahas dapat dibawa pulang sebelum Aidilfitri ini.....Alfatihah untuk mereka yang beragama Islam yang telah terkorban #MH17

DONETSK: Puak pemisah pro-Rusia di timur Ukraine telah menyerahkan dua kotak hitam yang ditemui di lokasi nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 kepada delegasi Malaysia dalam satu sidang media awal hari ini.

Memetik laporan AFP, mereka turut mengumumkan gencatan senjata dalam radius 10 kilometer di sekeliling tapak nahas untuk membenarkan penyiasat antarabangsa memasuki kawasan tersebut di mana pesawat malang tersebut terhempas pada Khamis lalu.

“Kami telah membuat keputusan untuk menyerahkan dua kotak hitam itu kepada pakar dari Malaysia,” kata Ketua pemberontak pro-Rusia, Alexander Borodai kepada wartawan.

Pasukan pakar dari Malaysia dan wakil dari kumpulan pemisah itu kemudiannya menandatangani satu protokol sebelum kedua-dua kotak hitam itu diserahkan.

“Kerajaan Malaysia mengucapkan terima kasih kepada Republik Donetsk kerana memulangkan dua kotak hitam milik Malaysia ini,” kata seorang wakil dari Malaysia.

“Kami tidak menemui kotak hitam milik MH370 (yang hilang di Laut Hindi pada Mac lalu), jadi kami bersyukur kerana berjaya menemui kotak ini.

“Kedua-dua kotak kelihatan dalam keadaan baik, cuma memiliki sedikit kerosakan,” katanya lagi.
Satu daripada kotak tersebut merekodkan semua perbualan di kokpit manakala satu lagi menyimpan data penerbangan.

Beberapa delegasi Malaysia kini akan mengiringi sebuah kereta api berpendingin hawa membawa mayat-mayat ke bandar Kharkiv, yang dikawal kerajaan di Kiev.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan